Tahun 2013

20090510

Pembungkusan dan Pelabelan Produk

Pembungkusan dan pelebelan adalah aspek yang penting sebelum aspek pengedaran. Kita selalu terlepas pandang dengan kepentingan pembungkusan dan pelebelan. Bungkusan dan lebel selalunya menjadi tumpuan utama pelanggan. Dari jauh pelangan nampak bungkusanya, jika menarik mereka akan datang dekat. Untuk menarik pelanggan mendekati dan tertarik dengan barangan kita, ianya perlu cantik dan juga berkeadaan baik tidak koyak, tidak berlubang, tidak rosak, mudah dibawa dan nampak ceria. Banah pembungkusan juga harus berkualiti. Jika tidak, barangan mudah rosak. Selain itu, maklumat mengenai barangan juga mestilah ditunjukkan dengan jelas pada bahagian lebel. Jika barangan makanan pula perlu ada tarikh luput dan beratnya.

Kehendak pembungkusan dan pelebelan ini nampak seolah-olah macam menyusahkan usahawan. Sebenarnya kehendak ini ini bukan hendak menyusahkan usahawan tetapi meluaskan pasaran. Produk usahawan bumiputera kita kebanyakannya mempunyai kualiti yang bagus, selalunya aspek pembungkusan masih belum mencapai tahap yang dikehendaki oleh pasaran. Kalau boleh di sebut sedikit konsep pemasaran 5P. Iaitu Product( Barangan), Price (Harga), Place (Lokasi), Promotion (Promosi) & Packaging (Pembungkusan). Lima perkara tersebut perlu ada pada barangan kita.

Tujuan membungkus adalah untuk melindungi produk kita supaya selamat dan tidak mudah rosak. Tujuan utama pelebelan pula adalah untuk memberikan maklumat tentang produk supaya pelanggan tahu apa kelebihan produk kita. Selain itu pembungkusan dan pelebelan adalah bertujuan:
1. Promosi produk melalui visual (reka-bentuk, warna, lukisan, grafik dsb.) yang dapat menarik perhatian pengguna.
2. Perkenalkan identiti korporat / syarikat melalui logo atau jenama atau cogankata.
3. Memberi maklumat tentang produk (bahan, berat / bilangan kandungan, cara guna, logo halal, dsb.)
4. Memaklumkan mengenai promosi / tawaran semasa.
5. Mudah dibawa dan disimpan
6. Patuhi peraturan dan perundangan yang ditetapkan..
7. Bersesuaian dengan kos.

Kepada usahawan di bawah PPK Bera yang berminat untuk mengatahui lebih lanjut tentang pembungkusan dan pelebelan boleh hubungi En. Mohd Khusaini Awang (Pengurus Pemasaran PPK Bera).

2 comments:

Admin01 said...
This comment has been removed by the author.
Admin01 said...

thank for information...

my assigment 1 complete..