Kehendak pembungkusan dan pelebelan ini nampak seolah-olah macam menyusahkan usahawan. Sebenarnya kehendak ini ini bukan hendak menyusahkan usahawan tetapi meluaskan pasaran. Produk usahawan bumiputera kita kebanyakannya mempunyai kualiti yang bagus, selalunya aspek pembungkusan masih belum mencapai tahap yang dikehendaki oleh pasaran. Kalau boleh di sebut sedikit konsep pemasaran 5P. Iaitu Product( Barangan), Price (Harga), Place (Lokasi), Promotion (Promosi) & Packaging (Pembungkusan). Lima perkara tersebut perlu ada pada barangan kita.
Tujuan membungkus adalah untuk melindungi produk kita supaya selamat dan tidak mudah rosak. Tujuan utama pelebelan pula adalah untuk memberikan maklumat tentang produk supaya pelanggan tahu apa kelebihan produk kita. Selain itu pembungkusan dan pelebelan adalah bertujuan:
1. Promosi produk melalui visual (reka-bentuk, warna, lukisan, grafik dsb.) yang dapat menarik perhatian pengguna.
2. Perkenalkan identiti korporat / syarikat melalui logo atau jenama atau cogankata.
3. Memberi maklumat tentang produk (bahan, berat / bilangan kandungan, cara guna, logo halal, dsb.)
4. Memaklumkan mengenai promosi / tawaran semasa.
5. Mudah dibawa dan disimpan
6. Patuhi peraturan dan perundangan yang ditetapkan..
7. Bersesuaian dengan kos.
Kepada usahawan di bawah PPK Bera yang berminat untuk mengatahui lebih lanjut tentang pembungkusan dan pelebelan boleh hubungi En. Mohd Khusaini Awang (Pengurus Pemasaran PPK Bera).
Rujukan: infosky.wordpress.com
2 comments:
thank for information...
my assigment 1 complete..
Post a Comment