Tahun 2013

20091201

Ibadah Korban 2009

Anggota/Kakitangan PPK Bera Anjur Program Ibadah Korban

Tarikh : 30 November 2009 / 13 Zulhiljjah 1430
Tempat : Perkarangan Pejabat PPK Bera



الله أكبر الله أكبر الله أكبر الله أكبر الله أكبر الله أكبر الله أكبر

الله أكبر الله أكبر لا إله إلا الله والله أكبر الله أكبر ولله الحمد




Sempena Hari Raya Aidiladha 1430H ini anggota dan kakitangan Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Bera telah sepakat menganjurkan ibadah korban di perkarangan PPK Bera. Penganjuran program sebegini diharap akan dapat membawa kebaikan semua anggota dan kakitangan yang sentiasa berhubungan dan berurusan dengan masyarakat setempat dalam melaksanakan tugas harian ia juga diharap akan dapat mengeratkan hubungan sesama anggota dan kakitangan selaras dengan hikmah ibadah korban untuk membentuk jiwa yang ikhlas seterusnya akan dapat membentuk insan yang bersyukur. Kerja penyembelihan haiwan korban telah dilakukan jam 9.00 pagi yang diketuai oleh Ustaz Mahmud, Setelah selesai kerja-kerja melapah sebahagian daging korban telah diagih-agihkan kepada masyarakat setempat manakala sebahagiannya pula dimasak untuk jamuan makan tengahari petugas dan anggota/kakitangan PPK. Walaupun program tahun ini dilaksanakan secara kecilan, ianya diharap menjadi permulaan kepada penganjuran majlis yang lebih pada masa akan datang.

Firman Allah Subhanahu wa Ta‘ala:

وَلِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنسَكاً لِّيَذْكُرُواْ ٱسْمَ ٱللَّهِ عَلَىٰ مَا رَزَقَهُمْ مِّن بَهِيمَةِ ٱلأَنْعَامِ

Maksudnya: “Dan bagi tiap-tiap umat telah kami syari‘atkan ibadat menyembelih korban supaya mereka menyebut nama Allah sebagai bersyukur akan pengurniaanNya kepada mereka daripada binatang-binatang ternak yang disembelih itu”.(Surah al-Hajj: 34)

Berbahagialah orang-orang yang diberi taufik oleh ALLAH dalam beribadah kepada-NYA dengan mengikuti sunnah Nabi-NYA dan tidak mencampur-adukkannya dengan amalan bid'ah.

No comments: